Il tempio della Concordia. Agrigento, Sicilië

website De Tempel


Statendam


  • Statendam pagina 5
    Over de 5 schepen Statendam

  • Inleiding
  • De architect
  • De sloop van het KPN-gebouw
  • Actuele nieuwsberichten rond Laurenshof
    - nieuws juli - december 2007
    - nieuws januari- juni 2007
    - nieuws 2005-2006
  • Over de 5 schepen Statendam
  • De bouw gefotografeerd

  • - 18 april 2008
    - 8 maart 2008
    - 24 februari 2008
    - 19 januari 2008
    - 22 december 2007
    - 28 november 2007
    - 2 oktober 2007
    - 29 augustus 2007
    - 30 mei 2007
  • Geschiedenis Binnenrotte
  • Over Hoogstraat en Botersloot

  • Alle plaatsen in Zuid-Holland
    Homepage



    Euro Relais Vakantiehuizen
  •  
    ss-Statendam 1
    1898-1911. Brt.10.491. Gebouwd bij Harland & Wollf ltd. Belfast.
    L.162,80 - Br.18,20 - D.12,95 meter.
    Aantal passagiers: 1e klas 200 - 2e klas 275 en 1028 tussendeks. Bemanning:185. Kruissnelheid 14 knopen.
    1910 verkocht aan de Allan Line en herdoopt Scotian.1919 verkocht naar Engeland en herdoopt Marglen. 1926 gesloopt in Genua.

    ss-Statendam I


    Bron: halfansite.nl/vlootlijst%201.htm

    ss-Statendam 2
    1917-1918. Brt.32.234. Gebouwd bij Harland & Wollf. Besteld in 1911.
    Door de oorlog stagneerde de bouw en het schip werd pas op 9 juli 1914 te water gelaten. Het werd overgenomen door de Britse regering en omgebouwd tot troepenschip. Op 19 juli 1918 werd ze getroffen door een torpedo en op sleeptouw genomen door een escorteschip.
    Na door nog 4 torpedo's geraakt te zijn is ze gezonken.

    ss-Statendam II


    Bron: halfansite.nl/vlootlijst%201.htm

    ss-Statendam 3
    In mijn bezit heb ik een foto van de derde Statendam.

    ss-Statendam

    s.s. "STATENDAM" van de N.V. NASM "Holland-Amerika Lijn" te Rotterdam.
    Gebouwd door Harland & Wolff te Belfast en afgebouwd door Wilton's Scheepswerf en Machinefabriek te Schiedam in 1929.
    Lengte 212.75 m, breedte 24.7 m, holte 13.4 m, diepgang 10.2 m, 28.291 BRT.
    2 Sets Brown Curtls turbines met 22.000 apk. Snelheid 19 mijl.
    In 1939 bood het schip accommodatie aan 1654 passagiers plus 650 bemanningsleden. In mei 1940 is de "Statendam" te Rotterdam uitgebrand en daarna voor sloop verkocht.

    Geschiedenis
    De bouw
    De bouw van de Statendam had nogal wat voeten in de aarde. Na te zijn besteld in 1919 kon de bouw pas aanvangen in 1921. Maar door allerlei financiële en economische redenen werd de bouw vele malen vertraagd of stilgelegd. Vanaf 1924 zelfs helemaal. Uiteindelijk werd de romp en de machines die klaar waren betaald en het casco naar Nederland overgebracht om bij Wilton-Feijenoord te worden afgebouwd. Zij kwam uiteindelijk in 1929 in dienst 9 jaar na haar bestelling en 8 jaar te laat.
    De Statendam 3 werd in de eerste oorlogsdagen mei 1940 getroffen door Nederlandse granaten. Deze werden afgevuurd op de Duitsers die vanaf het schip het vuur openden op het Nederlandse leger die zich op de andere rivieroever bevond. Getracht is nog het vuur te blussen maar de kapitein van de blusboot werd dodelijk getroffen. Ook een verzoek aan generaal Scharoo van de Nederlandse strijdkrachten om het schip met granaatvuur midscheeps te laten zinken werd afgewezen. Het schip brandde geheel uit.
    Het enige wat gered werd was de Nederlandse vlag en de scheepsbel. Jaren later werd op de sloopwerf in Hendrik Ido Ambacht ook haar scheepshoorn terug gevonden.
    Deze loeide nog een keer over de stad toen Koningin Juliana het Groothandelsgebouw opende.

    Bij en Korf No. 22 October 1934

    Brieven uit Amerika
    Bryn Mawrschool, 24 Juli 1934.
    . . .
    De dag na mijn aankomst aldaar ging ik naar New-York. Ik logeerde op de flat van mijn vriendin. Mijn eerste werk was, naar een bank gaan en geld halen op mijn reiscredietbrief, want ik was totaal platzak. Ik ging naar de National City Bank, Wallstreet 55. Een geweldige hall, waar overal grote kerels rondliepen met geladen revolvers en geweren!
    Ze waren er als het ware mee behangen! Ik ging in een lift naar boven en werd een kantoor binnengeleid, waar ik aan een lange tafel moest plaats nemen. Een heer liet mij enkele papieren tekènen, nadat ik heel schuchter $100.- had gevraagd. Ik schaamde me een beetje voor zo'n armzalig bedrag op een bank van millioenen.
    Even moet ik iets vertellen van onze aankomst in New-York. Uit de "subway" komende, stonden we weer in een grote winkel, een van die zaken waar geen verkoop personeel is. Ontzaggelijke hoeveelheden jurken hingen daar maar zo voor het wegnemen; mijn vriendin en ik liepen er als hongerige wolven langs, graaiden er enige jurken van weg, hingen ze over onze armen en gingen ermee naar een paskamer, waar verschillende dames reeds aan het passen waren. Bij de ingang van zo'n paskamertje zit een dametje op een hoge stoel, zodat ze alles kan overzien. Toen wij onze keus gedaan hadden, gingen we naar een cassa, waar hopen ceintuurs en kraagjes hingen. Die kan men naar keuze aan de jurken toevoegen, zonder extra te betalen. Een practische instelling vind ik dat. Mijn vriendin had geen tijd meer mij verder te vergezellen, zodat ze mij plotseling op de 5the Avenue, één van de drukste straten van New-York, aan mijn lot overliet! Even stond ik beduusd te kijken. Overal mensen, winkels, trams, bussen, auto's. Ik wilde "The Empire State Building" zien, het hoogste gebouw ter wereld. Van verre zag ik het liggen, ging in die richting ergens op een hoek staan, en nam een bus er heen.

    DC-3 PH-ALI
    Bij en Korf, personeelsblad van de Bijenkorf

    Beneden grote winkelgalerijen en liften. Ik kocht een ticket voor "the very top of the building". $1.10 moest ik er voor betalen, maar ik moest het zien. Verschillende liften brachten mij op de 102e etage. Wat een gewaarwording! Heel New-York als een kaartenhuisje; alles lijkt speelgoed van deze hoogte. Er is boven een groot restaurant en een grote zaal waar vogeltjes rondfladderen.
    Op de flat van mijn vriendin woon ik nu reeds enige dagen. Op een avond om 11 uur werd er gebeld. Ik maakte de deur niet open, maar riep door het sleutelgat (net als de wolf met de 9 geitjes): "Who is there". Een mannenstem vroeg, of Miss Rosenbaum thuis was. Ik kon gerust ontkennend antwoorden, hij vroeg nog veel meer en ik bleef achter mijn gesloten deur, denkend aan gangsters en kidnappers. Eindelijk verdween hij, en ik herademde.
    Dit is mijn laatste brief uit Amerika. 14 Augustus vertrek ik per s.s. Statendam. Tot ziens!

    Groeten van SOPHIE VORST.


    De eerste DC-3 van de KLM arriveerde aan boord van de SS 'Statendam'

    De eerste DC-3 van de KLM werd op 8 oktober 1936 ingeschreven in het burgerluchtvaartregister als PH-ALI. Overeenkomstig het systeem dat KLM hanteerde met vogelnamen, beginnend met de laatste letter van de vliegtuigregistratie, werd dit de 'Ibis'. Begin oktober arriveerde het toestel aan boord van de SS 'Statendam' van de Holland Amerika Lijn in de Waalhaven van Rotterdam. Na assemblage, maakte het toestel zijn eerste proefvluchten boven de zeehaven en later boven Schiphol.
    Bron: http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=16838.



    ss-Statendam, mei 1940

    Gezicht vanaf de Parkkade op de brandende Statendam (achteraan). Vooraan naast het gebouw van de Holland Amerika Lijn de Veendam.
    Bron: www.documentatiegroep40-45.nl


    ss-Statendam 4
    Statendam IV

    Bouwnummer:

    753
    Bouwjaar: 1957
    Gebouwd in droogdok bij: Wilton-Fijenoord te Schiedam, Nederland
    Kiellegging: 18 juni 1956
    Tewaterlating: 12 juni 1956
    Opgeleverd: 23 januari 1957
    Bruto register ton: 24.294
    Netto register ton: 13.879
    Eigen gewicht: 6.284
    Lengte: 195.83 meter
    Breedte: 24 meter
    Hoogte: 18.50 meter
    Diepgang: 7.92 meter
    Snelheid: 19 knopen
    Machines: 4 Pametrada stoomturbines op 2 schroefassan
    Aantal passagiers: 84 1e klasse, 847 toeristenklasse
    Aantal bemanning: 429
    Interieurontwerp: J.A.van Tienhoven
    Bron: halfansite.nl/ss_statendam_4.htm

    Statendam
    De nieuwe Statendam, de opvolger van het in 1940 uitgebrande schip, kwam in 1959 in de vaart. Opnieuw betrof het een voor de tijd heel modern schip, nu van 24.000 ton.
    Bron: www.rotterdammers.nl


    Haar "Maiden Voyage" was op 6 februari 1957

    Statendam

    Link
    Deze website is gewijd aan de schepen van de HAL: Holland America Cruises

    Inspiratie
    Dat de schepen Statendam inspirerend zijn blijkt ook uit de naamgeving 'Statendam Steel Plates' van een voorraadhoudende staalhandel. Hun producten zijn warmgewalste staalplaten; met name de zogenaamde kwarto-gewalste platen. Maar ook in de zogenaamde “bandafmetingen” gaat geen zee ze te hoog! De firma is gevestigd in Oosterhout Noord-Brabant. Op hun website hebben ze een pagina geheel gewijd aan de 5 schepen tot nu toe met de naam 'Statendam', waar bovenstaande geschiedenis ook op te lezen is.
    Zie De naam Statendam


    Vervolg

    Statendam. Over het gebouw

    Statendam 2. Over de architect

    Statendam 3. Over de sloop van het KPN-gebouw

    Statendam 4. Nieuws project Laurenshof

    Statendam 6. De bouw

    Statendam 7. Geschiedenis Binnenrotte

    Statendam 7.1. Over Hoogstraat en Botersloot

     

    Gewijzigd: 19 april 2008


    advertenties



    MoneyMiljonair het beste programma om op internet gratis geld te verdienen en vele Euro's te besparen!
    Meld je GRATIS aan en ontvang direct 1.25 Euro.